Berita ini tidak ada dalam media BN atau UMNO.

1. Mangsa adalah dijemput menghadiri mesyuarat dan seterusnya menandatangani perjanjian tentang pemberian royalti minyak oleh Kerajaan Persekutuan apabila Kerajaan membenarkan ESSO carigali membuat penggalian minyak di pesisir Negeri Sabah.

2. Tun dan Kabenitnya tidak menandatangani perjanjian itu kerana tidak setuju dengan perjanjian yang dirangka oleh Kerajaan Persekutuan.

3. Datuk Harris Salleh tidak menyertai rombongan tersebut. Belaiu adalah Presedin Berjaya tajaan Persekutuan tetapi menawarkan Tun Fuan menjadi Ketua Menteri apabila dia meletakkan jawatan sebagai TYT.

4. Hubungan Datuk haris dan Persekutuan intim dari awal penubuhan parti itu sehingga ia tenggalam tetapi tidaklah pula si mahathir tenggalam bersamanya seperti yang dijanjikan oleh Mahathir sendiri.
5. laporan mendakwa bahawa pengawal lapangan terbang tidak membenarkan kapal tersebut mendarat mengikut masa yang sepatutnya.

6. Setalah berlegar-beberapa ketika sementara menunggu confirmation untuk landing,kapal tersebut didengar oleh penduduk Sembulan bahawa berlaku letupan diatas sebelum kapal tersebut terjunam.

7. Sebaik sahaja kematian disahkan Datuk Haris mnengistiharkan dirinya sebagai Ketua menteri yang baru.

8. Sejak itu TIADA BERITA PENANDATANGANAN PERJANJIAN royalti minyak tetapi dengan sendirinya syarikat tersebut memulakan operasinya dan bayaran royalti kepada kerajaan persekutuan dimeteri tetapi bayaran kerajaan persekutuan kepada Negeri Sabah hasil royalti tersebut hanya 5% dan hanya dibongkar rahsianya setelah PBS memerintah atau sebelum iaitu semasa kempen PBS.

9. Baru-baru ini Datu Musa Aman pula kata tida perjanjian anatra negeri dan persekutuan mengenai peruntukan royalti yang patut dibayar.

10. Kotak hitam hilang dalam nahas kapal. Dalam kejadian itu siapa sahaja yang boleh memeriksa kapal tersebut kecuali Polis dan askar.

11. Siapa yang mengambil kotak hitam itu, Tentu orang yang berkuasa boleh berada disana. Siapa mereka , tentu orang yang sangat rapat dengan Datuk Harris. Kenapa Kerajaan Persekutuan akan menghapuskan orang yang tidak berkerjasama dengan mereka.

Korban Tragedi Nahas:

1. Tun Mohd Fuad Stephens (Ketua Menteri Sabah)
2. Datuk Peter Mojuntin (Menteri Kerajaan Tempatan Negeri)
3. Datuk Chong Tahin Vun (Menteri Perhubungan dan Kerja Raya)
4. Datuk Salleh Sulong (Menteri Kewangan Negeri)
5. Darius Binion (Pembantu Menteri kepada Timbalan Ketua Menteri)
6. Wahid Andu (Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan)
7. Syed Hussein Wafa (Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri)
8. Ishak Atan (Setiausaha Sulit kepada Tengku Razaleigh Hamzah)
9. Kopral Mohd Said (Pengawal peribadi kepada Tun Fuad)
10. Gandhi J Nathan (Juruterbang)
11. Johari (Anak kepada Tun Fuad Stephens)



Dicetak dari Sabah Forum untuk tatapan keturunan penjenayah.

Post a Comment

Borneomail tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan di halaman ini. Ia pandangan peribadi komentar dan bukan pandangan borneomail. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.