Skip to main content

Pasar gantung Tawau dan 12 kedai terbakar

Sejumlah 64 peniaga hilang sumber pendapatan selepas lot gerai mereka yang menjual pelbagai barangan termasuk kraftangan dan pakaian di Pasar Gantung musnah dalam kebakaran di Jalan Stephen Tan, di Tawau awal pagi ini.

Dalam kejadian jam 4.41 pagi itu, api marak dengan cepat sehingga merebak ke bangunan dua tingkat bersebelahan menyebabkan 12 kedai menjual pelbagai barangan termasuk sebuah hotel bajet turut terbakar.

Pemangku Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tawau, Pegawai Bomba Kanan 1, Faisal Ahmad. berkata daripada jumlah 12 kedai, lima musnah sepenuhnya manakala tujuh lagi terbakar 50 peratus.

Beliau berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 4.50 pagi dan  tiba di lokasi dua minit kemudian dengan 25 anggota bersama empat jentera.

"Operasi pemadaman mengalami kesukaran disebabkan tekanan air rendah di kawasan tersebut dan pihaknya terpaksa mendapat bantuan Jabatan Bekalan Air untuk menghantar lori tangki  air sebelum kebakaran dapat dikawal, katanya ketika dite…

Bunuh diri kerana berasa dizalimi oleh kerajaan?

Jasad seorang lelaki yang terjun dari jambatan kedua Pulau Pinang pada Rabu lalu, selepas meninggalkan catatan terakhir di Facebook, ditemui hari ini.

Dalam catatan yang panjang lebar dan tersebar meluas di laman sosial itu, Mohd Sukri Saad, 38, berkata dirinya tertekan oleh "kerajaan yang zalim" dan akan didakwa kerana menjual rokok seludup bernilai RM360.

Berdepan dengan kemungkinan penjara dan denda yang besar, dia mengakui bahawa apa yang dilakukannya itu adalah salah, namun hukuman berkenaan terlalu berat.

"Ya, aku mengaku salah perkara itu salah... tapi hukumannya tak setimpal," katanya sambil membandingkan jenayah yang dilakukan dengan "pengarah yang mencuri jutaan ringgit tetapi kemudiannya dibebaskan dengan jaminan".

Walaupun dia sepatutnya hadir di mahkamah pada Rabu lalu, Mohd Sukri berkata beliau memutuskan untuk tidak berbuat demikian kerana tidak lagi mempunyai wang dan menanggung banyak beban.

"Celaka punya pimpinan kerajaan sekarang... berniaga kedai runcit kampung je bukan untung besar pun, margin cukup nipis dibebani dengan cukai GST lagi. Memang kerajaan sekarang zalim," katanya.

Mohd Sukri berkata, dia sebaliknya memilih untuk “berkorban sebagai rakyat yang dizalimi...," walaupun menyedari akan dikutuk dan dikritik kerana pilihan itu.

“Chek (saya) tak ada pilihan.... maafkan saya, maafkan saya.... saya tak sangup dipenjara....

“Untuk isteriku, abang amat menyayangimu sayang tapi abang bukan yang terbaik. Carilah yang terbaik nanti demi sayang dan anak-anak...

“Dan untuk adik-beradikku yang lain peliharalah mak, .... baliklah jengok dia... jangan biar dia menangis sendirian kerana rindukan anaknya yang jarang balik.

“Sekian. Sekali lagi maafkan abah.... maafkan abang sayang.... maafkan chek mak... ku tak sanggup lagi menyusahkan orang dengan meminjam duit,” katanya.

Menurutnya, pada mula, dia memilih untuk ke penjara, tetapi tidak jadi kerana tidak mahu anak-anaknya akan dilabel sebagai anak-anak banduan.

Dalam surat itu, Mohd Sukri turut merayu kepada Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang agar tidak tertipu oleh Umno, yang dakwanya hanya berpura-pura menyokong rang undang-undang ahli persendirian Hadi yang bertujuan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)1965.

“Jangan la tertipu dgn pimpinan Umno, depa wayang je kata dok sokong rang undang undang yang nak dibawa itu agar pembangkang berpecah.

“Bersatulah kembali menjadi pembangkang yang kuat... agar nasib (rakyat) macam aku terbela.

“Nanti dah jadi kerajaan media dah dikawal, senang nak yakinkan rakyat tentang rang (undang-undang) yang nak dibawa itu,” katanya,

Mohd Sukri mengakhiri tulisannya dengan “ashaduanlailahailalah....waashaduannamurhadan rasullalah.... maafkan aku.”

Catatannya itu yang tersebar di media sosial turut dikongsi bersama oleh ramai orang di Facebook, termasuk oleh ADUN Salor, Datuk Husam Musa yang berkata parlimen perlu usul khas mengenai kematian Sukri.

Menurut pihak berkuasa, jenazah allayarham ditemui pada jam 9 pagi ini, kira-kira satu batu nautika dari tempat dia dipercayai terjun.

Jasadnya telah dibawa ke Hospital Sungai Bakap untuk bedah siasat.

Motosikal, selipar dan telefon bimbit Mohd Shukri dijumpai pada pagi Rabu lalu di tepi jambatan dan ini mencetuskan operasi mencari oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Sumber : Malaysiakini

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Dusun Bonggi

Masih kekalkan cara hidup lama, tinggal dalam kelompok keluarga sendiri

NAMA Pulau Banggi di Sabah mungkin tidak asing lagi apabila projek pembangunan berasaskan pertanian mula diperkenalkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Namun, tidak ramai yang tahu bahawa nama pulau itu sebenarnya berasal daripada satu suku etnik minoriti iaitu penduduk asal di pulau itu, Dusun Bonggi.

Sehingga kini, tidak ramai tahu kewujudan etnik itu kerana meskipun sudah lama berada di Pulau Banggi, penempatan mereka yang jauh di pedalaman menyebabkan mereka hanya dikenali masyarakat tempatan dan sebilangan kecil penduduk Sabah.

Malah, keutuhan mereka mengekalkan beberapa cara hidup lama iaitu tinggal dalam kelompok keluarga sendiri jauh di dalam hutan menyebabkan etnik itu semakin sukar untuk didekati sekali gus menjadikan masyarakat terbabit, hanya seperti berada dalam dunia mereka sendiri.

Bilangan masyarakat etnik Dusun Bonggi yang begitu kecil, sekitar 4,000 orang langsung tidak menggambarkan sejara…

Senarai Rasuah KM Sabah & Sarawak..? SPRM tutup mata..

Sabah dan Sarawak adalah antara negeri yang kaya dengan minyak dan hasil mahsul bumi tetapi pada masa sama antara negeri termiskin di Malaysia.

Selain kedua negeri tersebut, Terengganu juga antara negeri yang kaya dengan hasil minyak dan tergolong antara negeri termiskin di Malaysia. Mengapa..? Tidak lain tidak bukan hasil kekayaan negeri ini telah diratah dan dikaut dengan rakus oleh mantan Perdana Menteri (PM) Tun Dr. Mahathir (kini penasihat PM, Najib) selama lebih 20 tahun malah ada yang mengatakan ianya lebih lama dari itu semata-mata untuk menyiapkan Putrajaya dan Cyberjaya yang sehingga kini tidak siap-siap.

Namun, bukan itu isu yang penulis ingin ketengahkan di sini tetapi adalah kekayaan dan budaya kronisme serta rasuah kedua-kedua ketua menteri tersebut yang pernah dilaporkan kepada Polis dan BPR yang sehingga kini tiada perkembangan lanjut. Mari lihat fakta berikut.

Rasuah Ketua Menteri Sabah, Musa Aman

1. Musa Aman Menggunakan pengaruhnya meluluskan kontrak Penswastaan Sk…

Raja bomoh Ibrahim Mat Zin pembohong

Kali pertama Ibrahim Mat Zin melakukan ritual di balai ketibaan KLIA, beliau telah meneropong MH370 yang hilang dengan menggunakan buluh buruk mengatakan kapal terbang MH370 berada di antara tiga negara iaitu Malaysia, Filipina dan China. Kini terjawab beliau penipu. Dia hanya buat andaian berdasarkan apa yang dinyatakan oleh pihak berkuasa. Kalaulah pihak berkuasa kapal terbang MH370 terputus hubungan di Kalimantan, pastinga Ibrahim Mat Zin akan cakap ia tergantung di Kalimantan walaupun kapal terbang itu tidak pergi ke sana.

Terkini operasi mencari di kawasan laut China Selatan dihentikan semalam apabila kapal terbang MH370 didapati melakukan turn back.

Lepas ni bomoh sedunya akan tiru pula aksi nujun pak belalang..ambil mengkuk dan isi air..lihat dimana MH370 berada. Amat memalukan rakyat Malaysia..