Orang politik jahil tentang seni. Gambar Monalisa bukanlah cantik sangat kalau dibandingkan isteri menteri  tetapi manusia menghargainya sebagai satu seni yang tidak ternilai.

Sakit hati sangat-sangat, itu yang dirasakan oleh Datin Hamidah Mohd Noor selepas mendapat tahu legasi ditinggalkan arwah suaminya di Kuala Lumpur diruntuhkan begitu saja.

Lebih mengecewakan Hamidah, arca Puncak Purnama itu dianggap tidak menyusahkan sesiapa pun tetapi dirasa "menyakitkan mata" oleh seorang menteri.

Sidang media itu diadakan ekoran robohnya arca Seniman Negara Datuk Syed Ahmad Jamal di Jalan Atap oleh pemaju yang mendapat kebenaran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Mansor pula menjelaskan arca Puncak Purnama itu dirobohkan kerana menyakitkan pandangan, selain sudah usang dan tidak dapat dibaik pulih lagi.

Tengku Adnan turut berkata pihaknya mendapat rungutan daripada orang awam berhubung arca berkenaan.

Arca seramik kaca ilham bekas pengarah Balai Seni Lukis Negara itu disiapkan pada 1986.

Selepas sidang media itu sekurang-kurangnya lima penggiat seni kemudian mengunjungi Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi untuk membuat laporan polis.

Antara aktivis seni yang membuat laporan polis ialah seniman Pyanhabib, penulis Rahmat Haron dan kurator bebas Nur Hanim Khairuddin.

Mengulas isu sama Samad pula berkata beliau amat terkilan dengan perobohan berkenaan dan menganggapnya menyalahi etika dan adab.

Justeru, beliau menyokong penuh tindakan penggiat seni melaporkan kegiatan dianggap tidak munasabah itu kepada pihak berkuasa.

“Polis harus tahu secara rasmi apakah tindakan merobohkan Puncak Purnama satu jenayah.

“Merobohkan sesuatu legenda adalah tindakan tidak munasabah dan apakah ia harus dibiarkan begitu saja?” soalnya.

Mahadzir pula berkata beliau sangat terkilan kerana pihaknya tidak dimaklumkan mengenai rancangan itu oleh DBKL.

Apabila mengetahui perobohan berkenaan Mahadzir berkata beliau pergi ke tapak arca berkenaan dan apabila sampai, hanya tinggal satu tiang di situ.

"Saya menyaksikan upacara merobohkan tiang terakhir itu," katanya.

Mahadzir juga memberitahu ada beberapa langkah boleh diambil untuk menyelamatkan arca berkenaan.

Selain memindahkannya ke tapak baru, katanya, aktiviti gotong-royong juga boleh diadakan untuk menyelamatkan Puncak Purnama.

"Tapi nasi sudah menjadi bubur, dan tepat jam 5 petang semalam arca itu hancur semuanya," kata beliau.

Post a Comment

Borneomail tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan di halaman ini. Ia pandangan peribadi komentar dan bukan pandangan borneomail. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.