Mengapa menteri Malaysia suka sangat memberikan idea bodoh? Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan hari ini berkongsi petua bodohnya bagi mengelakkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dengan caranya tersendiri.

Malah berdasarkan petua bodoh Ahmad, tanpa membayar cukai itu, pengguna boleh menikmati hidangan menarik lengkap dengan telur, ayam dan daging.

“Resipi saya dan digoreng sendiri: Sayur, telur, cili, nasi, garam, daging, bawang, ayam, minyak dan gas masak. Tiada GST!” tulis Ahmad Maslan di Twitter beliau.

Kebodohan terserlah apabila tanpa menyedari gas, tepung, minyak masak, ayam, telur dan daging dikenakan GST.

Beliau juga memuat naik gambar hidangan itu sedang dimasak dan gambar selepas digoreng yang menunjukkan ia boleh dinikmati oleh lebih daripada tiga orang.

Status di laman sosial itu tertanya menarik perhatian ramai pihak dan sehingga laporan ini ditulis telah diulang tweet lebih 1,000 kali.

Bagaimanapun, lain dihajatkan, lain pula yang dapat apabila kemarahan orang ramai terhadap pengenalan cukai baru itu masih belum reda.

“Masa beli telur ni tak kena GST? Atau ambil saja telur dari seluar perdana menteri?” sindir seorang pengguna dikenali sebagai “Mameow™”

Ahmad antara ahli politik BN yang paling ke depan mempertahan dan mempromosikan pengganti cukai jualan dan perkhidmatan (SST) itu.

Beliau bagaimanapun mungkin yang paling banyak dikecam dan diperolokkan orang ramai susulan kenyataannya-kenyataannya yang dianggap bodoh.

Post a Comment

Borneomail tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan di halaman ini. Ia pandangan peribadi komentar dan bukan pandangan borneomail. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.