TANAH seluas 3,000 ekar yang terletak di Kampung Nukahan, Kota Klias, Beaufort, Sabah yang dipohon atas nama ‘Imej?’ Sendirian Berhad dan dimiliki empat orang pemimpin politik UMNO telah dijual kepada taukeh Sarawak.

Semasa kerja pembangunan ladang kelapa sawit berkenaan, ramai juga orang kampung berkerja di ladang kelapa sawit milik pemimpin UMNO itu yang sepatutnya menjadi milik orang kampung berkenaan tetapi dirampas pemimpin UMNO yang rakus melalui penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Paling menyedihkan, rupanya empat pemimpin UMNO itu mempunyai niat lain kerana tiga tahun kemudian ladang itu dijual kepada tauke Cina Sarawak dengan harga RM8 juta. Natijahnya semua orang kampung yang bekerja di ladang ini diberhentikan kerana taukeh Cina Sarawak berkenaan mengambil pekerja asing menggantikan khidmat mereka.

Dalam pada itu, seorang pemimpin tempatan, Taufick Ruschi berkata yang berhak ke atas tanah tersebut ialah penduduk sekitar Kampung Nukanan, Kota Klias, Manalan, Laba, Klias Kecil, Kakuro dan Kampung Layung.

“Kalaulah keluasan tanah tersebut diberikan kepada setiap orang penduduk kampung seluas 5 ekar satu keluarga, kemudian tanah yang dimiliki oleh penduduk itu diusahakan secara usahasama dengan agensi swasta kerajaan seperti Felda, Felcra, KPD dan LKTNS, saya fikir masaalah kemiskinan rakyat akan berakhir,” kata Taufick yang yakin rakyat dapat keluar dari kepompong kemiskinan.

Oleh: ISMAILY BONGSU (sabahkini)

Post a Comment

Borneomail tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan di halaman ini. Ia pandangan peribadi komentar dan bukan pandangan borneomail. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.